El Parc Nacional d’Aigüestortes i deu municipis, es van convertir el passat dimecres en la “zona de qualitat acústica” més gran de Catalunya. Els municipis són la Vall de Boí i Vilaller a l’Alta Ribagorça, Espot, Alt Àneu, Esterri d’Àneu, la Guingueta d’Àneu i Sort al Pallars Sobirà, la Torre de Capdella al Pallars Jussà i Vielha e Mijaran i Naut Aran a la Val d’Aran.
[adrotate group=»1″]La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, va lliurar aquest dimecres a la seu del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici els certificats que acrediten el Parc i la zona perifèrica de protecció com a zona d’especial protecció de la qualitat acústica (ZEPQA). Ho va fer després de signar la resolució que declara ZEPQA el Parc i la seva zona perifèrica, passant a ser la zona de qualitat acústica més gran de Catalunya, que ha sortit publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). La zona perifèrica de protecció inclou part dels municipis de Alt Àneu, La Guingueta d’Àneu, Esterri d’Àneu, Espot, Sort, La Torre de Cabdella, La Vall de Boí, Vilaller, Vielha e Mijaran i Naut Aran.

A Catalunya, les altres zones declarades com a ZEPQA són el Parc Natural de la Serra del Montsant i els termes municipals de dotze municipis del seu entorn, al Priorat; una àrea del municipi del Papiol, al Baix Llobregat; i quatre més situades en parcs periurbans de la ciutat de Barcelona.
El Parc Nacional vetllarà perquè a partir d’ara, els guies del Parc incorporin en els seus guiatges i explicacions aspectes relacionats amb la qualitat del so de la zona que es visita.
El Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici ha rebut aquest dimecres el certificat que l’acredita com a zona d’especial protecció de la qualitat acústica. Amb aquest certificat esdevé la zona de qualitat acústica més gran de Catalunya i el segon espai de Catalunya en disposar d’aquesta acreditació.
La Serra del Montsant, ja disposa des del 2018 d’aquesta protecció. La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha indicat que es tracta d’un valor a preservar donat que és un impacte positiu sobre la biodiversitat de la zona i també un valor turístic.
Per la seva part, el president del Patronat del Parc Nacional, Josep Enric Llebot, ha explicat que escoltar sons de la natura com el cant del gall fer, la brama del cérvol, el soroll dels salts d’aigua o els corcs treballant la fusta s’han de convertir en experiències sensorials associades al so.
Des del Parc Nacional, a partir d’ara, es vetllarà perquè els guies del Parc incorporin en els seus guiatges i explicacions aspectes relacionats amb la qualitat del so de la zona que es visita. Per a Rius l’acreditació com a zona d’especial protecció de la qualitat acústica ha de ser compatible amb les activitats tradicionals que s’hi realitzen.
La declaració de protecció en aquesta zona busca posar en valor la seva qualitat acústica i preservar-la. D’aquesta manera, se la dota d’una protecció jurídica envers la contaminació acústica i s’hi implanta un pla d’actuacions que en permeti la conservació
Pel que fa als deu municipis que també han rebut la certificació per formar part de la zona perifèrica del Parc són: la Vall de Boí i Vilaller a l’Alta Ribagorça, Espot, Alt Àneu, Esterri d’Àneu, la Guingueta d’Àneu i Sort al Pallars Sobirà, la Torre de Capdella al Pallars Jussà i Vielha i Naut Aran a la Val d’Aran.

La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic ha informat que paral·lelament s’està treballant en l’acreditació de qualitat lumínica. Aquest certificat està en la fase final de redacció i esperen aviat poder-lo entregar al Parc Nacional d’Aigüestortes.
[adrotate group=»1″]Info i fotos: Departament de Territori i Sostenibilitat Generalitat de Catalunya